AKTUALITY
Zavádění mediální výchovy u nás ve škole
Karolína Pichrtová | 19.4.2023 | 8. A, Český jazyk
V naší škole zavádíme do výuky mediální výchovu. První třídou, která prošla úvodním blokem, byla 8. A. Žáci získali představu o tom, co vůbec mediální výchova zahrnuje. Zamýšleli se nad tím, odkud nejčastěji čerpají informace či novinky (vyhrál internet a sociální sítě). Dále se dozvěděli, jak lze dělit média – na masová a digitální/síťová – nejnosnější informací bylo to, že pokud jsme uživateli sociálních sítí, nehledáme si informace my, ale ony nás. Následně měli žáci představit vybranou sociální síť, poukázat na její výhody, nevýhody a rizika. Téma sítí je žákům velmi blízké, a proto došlo k vyvolání zajímavé diskuze zejména o sítích, na nichž jsou nejaktivnější.
V druhé části bloku byly žákům představeny rozdíly mezi tiskem a televizí, respektive přístupy ke zpravodajství. Novinkou byl pojem pozitivní žurnalistika, jejímž cílem není zprávy pouze šířit, ale navrhovat řešení, hledat východiska či se dívat do budoucnosti. Příkladem tohoto typu žurnalistiky v Česku je redakce CzechCrunch.
V duchu pozitivní žurnalistiky si žáci zahráli na novináře – na základě toho, co jim jde a v čem jsou dobří, měli za úkol vytvořit rozhovor se spolužákem.
Jejich snažení lze obdivovat na přiložených fotografiích.